fredag 28 maj 2010

Öppna ditt hjärta av Coleen Murtagh Paratore

Chick lit för 12-åringar? Så kanske man skulle kunna kategorisera Öppna ditt hjärta av Coleen Murtagh Paratore. Det är första delen i en serie som heter Bröllopsfixarens dotter. Willa Havisham är på väg in i tonåren, hon älskar chokladdoppade körsbär och kärleksromaner, ja böcker överhuvudtaget. Det kretsar mycket kring kärlekens vara eller inte vara, för Willa själv men även för hennes mamma och mormor. Murtagh Paratore kallar det själv en ”litterär bok”. Varje kapitel inleds med ett citat av kända författare – Lewis Carrol, Roald Dahl, Anne Frank, Louisa May Alcott för att nämna några. Det finns även hänvisningar i texten till flera av författarna och deras verk. Kanske kan Murtagh Paratore bidra till att unga läsare får upp ögonen för någon av dessa klassiker och det får väl anses lovvärt. Själv blev jag faktiskt lite sugen på att läsa Unga kvinnor av Alcott…

Det är en ganska tunn historia, men berättad med en viss glimt i ögat får jag nog erkänna. Willas pappa dog när han störtade med en luftballong dagen efter mamma Stella och hans bröllopsdag. Efter den dagen är Stellas hjärta stängt för allt vad relationer och romantik heter. Willa å andra sidan längtar efter en pappa (tror hon i alla fall) och kämpar hårt för att mamman ska våga kärlek igen. När de flyttar till Stellas hemstad Bramble ser Willa snabbt en presumtiv pappa i grannen Sam och hon gör vad hon kan för att sammanföra honom med mamman. Det slår gnistor ganska fort men mamman gör vad hon kan för att förhindra någon vidare romans. Men skam den som ger sig. Slutet gott, allting gott som det sig väl bör i en bok fylld av förvecklingar och romantik.

Boken avslutas med det absolut längsta tackord jag någonsin läst, 5-6 sidor. Det blir nästan lite komiskt...

1 kommentar:

  1. Åh, Unga kvinnor läste jag när jag var lärarstuderande... på min fritid ska jag väl tillägga. Tyckte mycket om den!

    Öppna ditt hjärta låter som en trevlig bok!

    SvaraRadera